Wednesday, July 17, 2024
Een werknemer bij een belastingadvieskantoor moest bij zijn ontslag een deel van de afkoopsom van zijn leaseauto betalen. Hoewel dit niet in zijn contract stond, vond de kantonrechter dat goed werknemerschap dit met zich meebracht.
In januari 2022 begon de werknemer als senior belastingadviseur. Zijn werkgever nam het leasecontract van zijn vorige werkgever over. Helaas duurde zijn dienstverband niet lang: in mei 2023 zegde hij zijn baan op, met als gevolg dat het contract op 1 juli 2023 eindigde.
Omdat het leasecontract voortijdig werd beëindigd, moest de werkgever bijna €10.000 aan de leasemaatschappij betalen. Een deel van deze afkoopsom werd verrekend met het laatste salaris van de werknemer. De werknemer moest nog iets meer dan €7.000 betalen aan de werkgever, maar hij was het hier niet mee eens.
De werknemer vond dat hij nooit had afgesproken om de afkoopsom te betalen. Dit stond niet in zijn arbeidsovereenkomst en hij had een aparte overeenkomst hierover geweigerd te tekenen. Hij vond dat hij niets fout had gedaan.
De kantonrechter stelde vast dat er geen afspraak was over de leaseauto in de arbeidsovereenkomst. Ook was er geen basis in het personeelshandboek. De rechter vond niet dat de werknemer onrechtmatig had gehandeld, maar wel dat goed werknemerschap hem verplichtte een deel van de kosten te betalen. De werknemer had als senior belastingadviseur moeten begrijpen dat de voortijdige beëindiging van het leasecontract kosten voor de werkgever met zich meebracht. Daarom moest hij het deel betalen dat de werkgever al had verrekend met zijn salaris. De resterende kosten bleven voor de werkgever.
Kortom, werkgevers moeten bij het verstrekken van een leaseauto duidelijke schriftelijke afspraken maken om problemen bij het einde van de arbeidsovereenkomst te voorkomen.
Meer weten of heb je vragen? Schakel ons in!
Oprichter, advocaat en CEO bij Het Team Juridische Zaken
Vroeger wachtte ik tot een ondernemer bij mij kwam. Dat waren hij en ik bijna eigenlijk altijd te laat om gedoe te voorkomen.
Als ik dan vroeg waarom hij niet even eerder had gebeld dan hoorde ik altijd hetzelfde antwoord: ja dan gaat de meter meteen lopen en jij bent zo duur. En als ik dan doorvroeg, dan bleek dat hij eigenlijk dacht dat je een advocaat alleen maar inschakelt als je een conflict hebt.
Onzin!
Een probleem oplossen kost veel meer dan een probleem voorkomen.
Dus als je een advocaat je laat helpen om gedoe te voorkomen kost hij veel minder en levert hij veel meer op.
Daarom helpen wij ondernemers met ons stappenplan om hun bedrijf juridisch bulletproof te maken zodat zij meer geld, tijd en energie overhouden en een sterker bedrijf.
You just read about this...
Super excited about this product? We are, too! We just wrote this whole blog post that mentions it.
Ready to buy it? Get access to the Product here:
Pagina's
Social