van de debiteuren neemt een sommatiebrief van een advocaat serieus
betaalt meteen
na de eerste
advocatenbrief
Geen minimumaantal herinneringen
voor de debiteur nodig
Helaas komt het nog wel eens voor dat je factuur niet wordt betaald. Soms heeft een klant oprecht een bezwaar en dan los je dat commercieel op. Helaas is er ook een categorie die niet betaalt om andere redenen. Ze willen niet of ze kunnen niet.
Er zijn klanten met een liquiditeitsprobleem, die proberen gewoon betaling zo lang mogelijk uit te stellen.
Er zijn ook gewoon lakse klanten, ja ze bestaan. Die hebben hun betalingsadministratie niet zo op orde.
En er zijn ook klanten die gewoon te kwader trouw zijn. Die wisten bij de order al dat ze gingen proberen niet te betalen. Soms komen ze met een nepklacht, en proberen ze je zo een korting te ontfutselen.
Het beste is natuurlijk om deze soorten klanten niet te accepteren, maar soms glipt er iemand door je filter en zit je met een onbetaalde factuur. Wat te doen? Jij bent eigenlijk een keurige en redelijke ondernemer, dus in eerste instantie geef je deze klant het voordeel van de twijfel. Het gevolg daarvan is dat het je tijd, energie en ergernis en uiteindelijk (veel) geld kost.
Deze klanten komt hun betalingstoezeggingen niet na, of zijn gewoon niet (meer) te bereiken voor een betalingsafspraak.
Het gevaar van redelijk en begripvol zijn, is dat jouw factuur niet bovenop de stapel terecht komt. Daar liggen de facturen van leveranciers die dit soort betalingsgedrag niet accepteren. Die worden wel betaald.
Heb jij ook gewoon goed werk of een goed product geleverd? Wil jij ook gewoon betaald worden? Wil jij je aandacht en tijd besteden aan positiviteit?
Zorg er dan voor dat je bij nieuwe klanten goed selecteert op het te verwachten betalingsgedrag. Voorkomen is het allerbeste.
En natuurlijk sluit je daarmee niet alle wanbetalers uit. Een deel van je klanten kun je heropvoeden. Laat ze merken dat bij jouw bedrijf dit gedrag niet beloond wordt. En van het resterende deel van je wanbetalers neem je gewoon afscheid. Maar uiteraard pas nadat ze betaald hebben.
Voor beide categorieën klanten (heropvoeden en afscheid nemen) is je aanpak hetzelfde. Hier is je stappenplan.
1. Uiterlijk 1 week na verval betalingstermijn: stuur een betalingsherinnering per email of per post. Klik op de button om een voorbeeld te downloaden.
2. Uiterlijk 2 weken na verval betalingstermijn: bel je klant en vraag of er een reden is dat de factuur nog niet is betaald. Zo hoor je vroegtijdig of er een klacht is. Is er geen klacht: spreek dan af wanneer je klant gaat betalen, en of hij dat in termijnen gaat doen. Stuur een mail met de bevestiging van de afspraak. Klik hier voor een voorbeeld.
3. Zodra de klant zijn toezegging niet nakomt: stuur onze advocatenbrief. Hiermee geef je een duidelijk signaal en voed je je klant op: afspraak is afspraak. Dit is het moment waarop je je geloofwaardigheid kunt verliezen. Uitzondering: wanneer je klant helder communiceert, uit eigen beweging, dat hij zijn verplichtingen niet kan nakomen en aangeeft hoe en wanneer wel (en dat vervolgens ook doet).
4. Geen betaling op advocatenbrief? Geef de incasso uit handen aan Stam Advocaten.
Wanneer je deze procedure invoert zul je merken dat het aantal late betalingen snel afneemt. Je hebt je klanten als het ware heropgevoed. En de klanten die merken dat jij geen genoegen meer neemt met late betalingen of (afgedwongen) kortingen nemen afscheid. Jouw eindresultaat:
Slimme ondernemers weten dat een advocatenbrief een noodzakelijk middel is. En mits goed gebruikt in combinatie met het stappenplan, hoef je het steeds minder te gebruiken , of zelfs (bijna) helemaal niet meer.
Stam Advocaten voert al meer dan 30 jaar een incassopraktijk. Wij weten uit deze ervaring dat de enige juiste manier om snel betaald te krijgen is dat je meteen achter je onbetaalde factuur aangaat, je duidelijke afspraken maakt over betaling, en bij niet betaling doorpakt.
Wat wij het meest zien misgaan is wachten. Wachten omdat de klant toch wel gaat betalen, of omdat hij zo aardig is, omdat hij vroeger altijd goed betaalde, omdat hij het moeilijk heeft en je wil hem niet nog meer stress geven, of omdat hij altijd zo'n goede klant is geweest.
Er zijn talloze redenen om te wachten. Ze zijn allemaal niet geldig. Je hebt geleverd, er moet betaald worden. Je hebt zelf rekeningen, belastingen, een gezin, mensen die van jouw omzet afhankelijk zijn. Waarom zou je wachten? Of nog erger, waarom zou je afzien van betaling? Dat is uiteraard ook een mogelijkheid en je goed recht, maar doe het dan meteen en bespaar jezelf (en de klant) de stress en de tijd.
Wachten kost je geld, tijd, energie en in extreme gevallen brengt het je bedrijf in gevaar.
Stam Advocaten heeft al meer dan 30 jaar ervaring in het betaald krijgen van facturen.
Pagina's
Social