AI-chatbots: risico's voor uitlekken van persoonsgegevens van klanten en medewerkers

Wednesday, October 02, 2024

HTJZ #BLOG/AI-chatbots: risico's voor uitlekken van persoonsgegevens van klanten en medewerkers

De opkomst van groene arbeidsvoorwaarden: wat je moet weten

AI-chatbots: risico's voor uitlekken van persoonsgegevens van klanten en medewerkers

Wat zijn groene arbeidsvoorwaarden?

Belang van groene arbeidsvoorwaarden

Steeds meer bedrijven maken gebruik van AI-chatbots zoals ChatGPT om processen te stroomlijnen. Hoewel deze technologie voordelen biedt, zijn er ook serieuze risico's, vooral als het gaat om het beschermen van klant- en medewerkersgegevens. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft al meerdere meldingen ontvangen van datalekken die ontstaan zijn doordat medewerkers per ongeluk gevoelige informatie hebben gedeeld met AI-chatbots.

Voorbeelden van gevaarlijke situaties

Hoewel de AP niet exact heeft aangegeven hoeveel meldingen zijn binnengekomen, zijn er wel een paar duidelijke voorbeelden. Zo voerde een medewerker van een huisartsenpraktijk medische gegevens van patiënten in een AI-chatbot in. Dit soort informatie is zeer gevoelig, en het delen ervan met een techbedrijf is volgens de AP "een ernstige schending van de privacy." Een ander geval betrof een telecombedrijf waar een medewerker klantgegevens, inclusief adressen, invoerde in een chatbot.

Chatbots en gegevensopslag

Veel AI-chatbots slaan alle ingevoerde gegevens op hun servers op. Dit gebeurt vaak zonder dat de gebruiker zich bewust is van de implicaties. De AP waarschuwt dat deze gegevens op servers van technologiebedrijven terechtkomen, vaak zonder dat de medewerkers zich hiervan bewust zijn. Dit maakt het risico op een datalek aanzienlijk.

Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Als ondernemer met personeel is het belangrijk om te begrijpen dat het gebruik van AI-chatbots niet zonder risico is. Het delen van persoonsgegevens via deze tools kan leiden tot ernstige privacyproblemen en zelfs tot juridische gevolgen. Je moet er zeker van zijn dat je medewerkers zich bewust zijn van deze risico's en weten dat ze geen gevoelige informatie via chatbots mogen delen.

Tips voor ondernemers

1. Zorg ervoor dat je medewerkers goed geïnformeerd zijn over de risico’s van het gebruik van AI-chatbots en dat ze begrijpen wat wel en niet gedeeld mag worden.

2. Stel een duidelijk beleid op voor het gebruik van AI-tools binnen je bedrijf, waarbij specifieke richtlijnen worden gegeven over het omgaan met gevoelige informatie.

3. Controleer regelmatig hoe AI-tools binnen je organisatie worden gebruikt en overweeg extra beveiligingsmaatregelen om datalekken te voorkomen.

Door bewust om te gaan met de inzet van AI-chatbots, kun je de voordelen benutten zonder onnodige risico's te lopen.

Meer weten? Schakel ons in!

Duurzame versus groene arbeidsvoorwaarden

Advies nodig?

customer1 png

Mijn naam is Edgar Stam

Oprichter, advocaat en CEO bij Het Team Juridische Zaken

Vroeger wachtte ik tot een ondernemer bij mij kwam. Dat waren hij en ik bijna eigenlijk altijd te laat om gedoe te voorkomen.

Als ik dan vroeg waarom hij niet even eerder had gebeld dan hoorde ik altijd hetzelfde antwoord: ja dan gaat de meter meteen lopen en jij bent zo duur. En als ik dan doorvroeg, dan bleek dat hij eigenlijk dacht dat je een advocaat alleen maar inschakelt als je een conflict hebt.

Onzin!

Een probleem oplossen kost veel meer dan een probleem voorkomen.

Dus als je een advocaat je laat helpen om gedoe te voorkomen kost hij veel minder en levert hij veel meer op.

Daarom helpen wij ondernemers met ons stappenplan om hun bedrijf juridisch bulletproof te maken zodat zij meer geld, tijd en energie overhouden en een sterker bedrijf.

1 png

Get Our Best Selling Product!

You just read about this...

Super excited about this product? We are, too! We just wrote this whole blog post that mentions it.

Ready to buy it? Get access to the Product here: