Wednesday, December 11, 2024
Op 14 november 2024 gaf de belastingdienst webinars over schijnzelfstandigheid en de veranderingen per 1 januari 2025 voor ZZP'ers (wet DBA):
Eentje voor opdrachgevers (hier terugkijken)
En eentje voor opdrachtnemers (hier terugkijken)
Hieronder de aanbevelingen zoals ik die heb samengevat uit die twee webinars. Let op: ik geef het alleen maar weer, mijn mening zit er niet bij.
1. Beoordeel bestaande arbeidsrelaties
• Gebruik het besliskader van de Belastingdienst om te bepalen of de arbeidsrelatie correct is gekwalificeerd (hier te downloaden)
• Controleer of de relatie voldoet aan de arbeidsrechtelijk e criteria: gezag, loon en persoonlijke arbeid.
2. Werk met duidelijke contracten
• Stel contracten op die aansluiten bij de feitelijke werksituatie.
• Vermeld duidelijk dat er geen sprake is van een arbeidsovereenkomst, maar van een opdracht.
• Gebruik modelovereenkomsten die door de Belastingdienst zijn goedgekeurd.
3. Pas de praktijk aan de contracten aan
• Zorg dat de dagelijkse werksituatie overeenkomt met wat in het contract staat.
• Vermijd situaties waarin de opdrachtnemer onder uw gezag werkt of dezelfde taken uitvoert als reguliere werknemers.
4. Beperk organisatorische inbedding
• Zorg ervoor dat de opdrachtnemer zelfstandig werkt, buiten uw organisatie:
• Geen deelname aan teamvergaderingen of functioneringsgesprekken.
• Geen vaste werktijden of directe aansturing.
5. Bied ruimte voor ondernemerschap
• Geef de opdrachtnemer vrijheid in de uitvoering van de opdracht.
• Laat de opdrachtnemer eigen werktijden, werkwijzen en middelen bepalen.
• Zorg dat de opdrachtnemer commercieel risico draagt (bijvoorbeeld geen doorbetaling bij ziekte).
6. Evalueer de tarieven
• Betaal een tarief dat past bij een zelfstandig ondernemer en zorg dat dit significant hoger is dan een vergelijkbare werknemer.
7. Gebruik de webmodule
• Vul de webmodule van de Belastingdienst in om een indicatie te krijgen van de status van de arbeidsrelatie. (hier is de link)
8. Train uw organisatie
• Informeer HR-afdelingen, managers en andere betrokkenen over de risico’s van schijnzelfstandigheid.
• Zorg dat iedereen weet hoe zelfstandigen en werknemers verschillend behandeld moeten worden.
9. Herzie contracten bij twijfel
• Als uit controle blijkt dat er mogelijk sprake is van schijnzelfstandigheid, pas dan de contracten en werkafspraken aan.
• Overweeg om de zelfstandige in loondienst te nemen als blijkt dat de relatie niet voldoet aan de criteria.
10. Houd administratie op orde
• Leg afspraken en de uitvoering van opdrachten goed vast.
• Zorg dat alle documentatie, zoals contracten en facturen, duidelijk de zelfstandige status van de opdrachtnemer ondersteunen.
Oprichter, advocaat en CEO bij Het Team Juridische Zaken
Vroeger wachtte ik tot een ondernemer bij mij kwam. Dat waren hij en ik bijna eigenlijk altijd te laat om gedoe te voorkomen.
Als ik dan vroeg waarom hij niet even eerder had gebeld dan hoorde ik altijd hetzelfde antwoord: ja dan gaat de meter meteen lopen en jij bent zo duur. En als ik dan doorvroeg, dan bleek dat hij eigenlijk dacht dat je een advocaat alleen maar inschakelt als je een conflict hebt.
Onzin!
Een probleem oplossen kost veel meer dan een probleem voorkomen.
Dus als je een advocaat je laat helpen om gedoe te voorkomen kost hij veel minder en levert hij veel meer op.
Daarom helpen wij ondernemers met ons stappenplan om hun bedrijf juridisch bulletproof te maken zodat zij meer geld, tijd en energie overhouden en een sterker bedrijf.
You just read about this...
Super excited about this product? We are, too! We just wrote this whole blog post that mentions it.
Ready to buy it? Get access to the Product here:
Pagina's
Social