Wednesday, March 19, 2025
Soms zit wijsheid in de kleinste momenten. Zo stond ik laatst bij een koffietentje, waar een barista met een glimlach mijn cappuccino overhandigde. "Op het huis," zei hij, want de pin was kapot. Een vriendelijk gebaar, een mondelinge afspraak. Maar wat als de eigenaar dat niet zo had bedoeld?
Ondernemers staan dagelijks voor zulke momenten. Kleine toezeggingen, grote gevolgen. En zo komen we bij een probleem dat ik vaak zie: onduidelijke contracten en losse afspraken die later hoofdpijn veroorzaken.
Veel ondernemers werken op basis van vertrouwen. Een handdruk, een e-mail met ‘akkoord’, een telefoontje waarin iets wordt beloofd. Maar als er later onenigheid ontstaat, ontbreekt het houvast. Wie zou betalen? Wie zou leveren? Wat als de ander zich niet houdt aan de afspraak?
Een goed contract is geen teken van wantrouwen, maar een verzekering tegen misverstanden. Het zet afspraken zwart op wit en voorkomt discussies achteraf. Heldere afspraken maken betekent niet dat je geen vertrouwen hebt, maar juist dat je professionaliteit toont.
- Vage bewoordingen – ‘We leveren zo snel mogelijk’ is niet hetzelfde als ‘binnen 14 dagen’.
- Geen boetebeding – Wat als de ander te laat betaalt of zijn verplichtingen niet nakomt?
- Geen exit-clausule – Hoe kom je uit een overeenkomst als de samenwerking tegenvalt?
Die gratis koffie was een mooi gebaar, maar in de zakenwereld kun je niet leven van onuitgesproken verwachtingen. Als ondernemer is het beter om afspraken duidelijk op papier te zetten. Niet omdat je wantrouwend bent, maar omdat een sterke basis voorkomt dat je voor verrassingen komt te staan.
Dus, de volgende keer dat je een deal sluit, vraag jezelf af: is dit een vriendelijke knik, of een waterdichte afspraak?
Oprichter, advocaat en CEO bij Het Team Juridische Zaken
Vroeger wachtte ik tot een ondernemer bij mij kwam. Dat waren hij en ik bijna eigenlijk altijd te laat om gedoe te voorkomen.
Als ik dan vroeg waarom hij niet even eerder had gebeld dan hoorde ik altijd hetzelfde antwoord: ja dan gaat de meter meteen lopen en jij bent zo duur. En als ik dan doorvroeg, dan bleek dat hij eigenlijk dacht dat je een advocaat alleen maar inschakelt als je een conflict hebt.
Onzin!
Een probleem oplossen kost veel meer dan een probleem voorkomen.
Dus als je een advocaat je laat helpen om gedoe te voorkomen kost hij veel minder en levert hij veel meer op.
Daarom helpen wij ondernemers met ons stappenplan om hun bedrijf juridisch bulletproof te maken zodat zij meer geld, tijd en energie overhouden en een sterker bedrijf.
You just read about this...
Super excited about this product? We are, too! We just wrote this whole blog post that mentions it.
Ready to buy it? Get access to the Product here:
Pagina's
Social