Wednesday, August 07, 2024
Een conciërge bij een bedrijf functioneerde volgens zijn werkgever niet goed. Ondanks een eerste verbetertraject slaagde hij er niet in om zijn prestaties te verbeteren. Hierop volgde een gesprek tussen de werknemer, zijn vakbondsconsulent en de werkgever. Er werd afgesproken dat hij een tweede kans zou krijgen met een nieuw verbetertraject. De werkgever stelde een lijst op met verbeterpunten waar de werknemer aan moest werken.
De conciërge moest zich verbeteren op de volgende punten:
- Werktijden en pauzes
- Omgangsvormen, werkhouding en attitude
- Functioneren
- Inhoudelijke kennis
- Vaardigheden
- Communicatie
Deze lijst met verbeterpunten was zeer gedetailleerd en uitgebreid uitgewerkt.
Zeven maanden na de start van het tweede verbetertraject meldde de werknemer dat hij door zijn leidinggevende anders werd behandeld vanwege zijn huidskleur en achtergrond. Na deze melding volgde een gesprek en meldde de werknemer zich ziek. Later meldde hij zich weer beter, maar er werd nog een mediationtraject gestart. Dit traject leverde helaas geen succes op.
De werkgever vroeg uiteindelijk de rechter om de arbeidsovereenkomst te ontbinden wegens disfunctioneren en/of een verstoorde arbeidsrelatie. Dit gebeurde ongeveer drie jaar nadat de werknemer voor het eerst was aangesproken op zijn functioneren en gedrag.
De rechter besloot om het disfunctioneren niet te beoordelen, omdat er duidelijk sprake was van een verstoorde arbeidsrelatie. Beide partijen hadden geen vertrouwen meer in een goede afloop van het verbetertraject. De beschuldiging van discriminatie door de werknemer had de situatie nog moeilijker gemaakt. De rechter kon op basis van het dossier echter niet vaststellen of er daadwerkelijk sprake was van discriminatie.
De arbeidsovereenkomst werd na 15 jaar dienstverband ontbonden. De werknemer kreeg wel een transitievergoeding mee. Of de werknemer terecht de discriminatiekaart trok, blijft onduidelijk.
Meer weten of heb je vragen? Schakel ons in
Oprichter, advocaat en CEO bij Het Team Juridische Zaken
Vroeger wachtte ik tot een ondernemer bij mij kwam. Dat waren hij en ik bijna eigenlijk altijd te laat om gedoe te voorkomen.
Als ik dan vroeg waarom hij niet even eerder had gebeld dan hoorde ik altijd hetzelfde antwoord: ja dan gaat de meter meteen lopen en jij bent zo duur. En als ik dan doorvroeg, dan bleek dat hij eigenlijk dacht dat je een advocaat alleen maar inschakelt als je een conflict hebt.
Onzin!
Een probleem oplossen kost veel meer dan een probleem voorkomen.
Dus als je een advocaat je laat helpen om gedoe te voorkomen kost hij veel minder en levert hij veel meer op.
Daarom helpen wij ondernemers met ons stappenplan om hun bedrijf juridisch bulletproof te maken zodat zij meer geld, tijd en energie overhouden en een sterker bedrijf.
You just read about this...
Super excited about this product? We are, too! We just wrote this whole blog post that mentions it.
Ready to buy it? Get access to the Product here:
Pagina's
Social